Kifutott parfümök - összetört emlékek
Lassan eltűnik a boltokból, egyre nehezebb beszerezni? Miért futnak ki kedvenc illataink, amiket akár évek óta használunk már? Sajnos akár több oka is lehet...
Minden parfümrajongó szembesülhetett már azzal a frusztrációval, amikor egy szeretett illata hirtelen eltűnik az oldalakról, pár helyen még kapható, egyre inkább felmegy az ára és a végén arra kell rádöbbennünk, hogy az utóbbi években leálltak a gyártásával, csak a kereskedelem még felélte tartalékait. Egy-egy kifutott illat utolsó darabjai akár kontinenseken keresztül is utazhatnak leendő, nagyon elszánt tulajdonosaikhoz - nem példa nélküli, hogy akár tízszeres áron az eredeti kiadáshoz képest. Egy megszeretett, mindennapjainkhoz tartozó illat beépülhet a komfortzónánk szerves részévé, emlékek ezrei kapcsolódhatnak hozzá - abszolút érthető, ha elképedten állunk hirtelen a tény előtt, hogy "kifutott"! Mi oka lehetett a gyártónak kivezetni egy ilyen jó parfümöt?
Természetesen elképzelhető az az eset, hogy ami a saját orrunknak mennyei manna volt, az sajnos nem teljesített olyan jól az eladásokban, mint azt a gyártáskor remélték - ez lenne a legegyszerűbb és legprofánabb eset. Azonban ez egyre kevésbé fordulhat elő: a parfümök gyártása és előállítása nem kis befektetés egyik divatháznak sem. Rengeteg előmunka előzi meg egy parfüm debütálását, mind marketingben, közvéleménykutatásban, tesztelésekben és magának az illat kitalálásában. Jópár más oka lehet sajnos annak, hogy nem gyártják tovább az illatot - lássunk pár esetet!
A legkézenfekvőbb - a nyersanyagokat már nem tudják beszerezni. A parfümolajak ára mindenképp az egekben van, de ha esetleg meg is szűnik egy pótolhatatlan jegy, akkor a gyártó egyszerűen nem tudja már ugyanazt a kombinációt produkálni. Árvizek, természeti katasztrófák vagy az éghajlati változások bármelyike elpusztíthatja akár évekre az adott forrást. Egy legendás illat, a Dior Midnight Poison Eau de Parfum gyártását kifejezetten nyersanyaghiányra hivatkozva állították le - bár az titkos, melyik összetevő vált elérhetetlenné. Meglepő lehet, hogy mekkora gond egy hozzávaló kiesése - gondoljunk csak arra hogy miben egyezik a GIORGIO ARMANI Acqua di Gio Eau De Parfum, a LANCÔME La Vie Est Belle L'Eau De Parfum vagy a BVLGARI Allegra Fantasia Veneta Eau De Parfum? Semmiben sem hasonlítanak egymásra: de a pacsuli mindegyikben megtalálható, egyikőjük sem létezne nélküle, ha valamiért hiánycikké válna! /Mint a parfümök túlnyomó része./
Triviálisnak hangozhat, de az idő haladtával a közízlés változik. Az egykor népszerű illatok kimennek a divatból - még mindig van felvevő piaca, de a gyártása elveszi a levegőt az újdonságok elől, így a valóban akár évtizedekig gyártott parfümöket a modern fogyasztók már nem veszik annyira. Több virágos-aldehides illat járt így - ha hasonlóak voltak anno az általunk használt illatszerek, akkor a Blasé Eau de Toilette illata még emlékeztethet ezekre a régi kedvencekre.
Néha nem is gondolnánk - de elképzelhető, hogy a szignatúr illatunk valójában limitált kiadás. Ez nem is gyártásból kivonás, hanem egy már előre megfontolt döntés: adott illatból csak előre meghatározott darabszám kerül ki. Az Escada minden évben kiad egy új, nyári illatot - amit utána évek múltán szinte esélytelenül vadászunk, ha beleszerettünk. Nagyon sok divatház kollekcióinál is láthatunk ilyet - a többedik illatvariáns már limitált szériában érkezik, hiába gondolnánk esetleg szubjektíven jobbnak is, mint a kollekció eredeti tagját. De az esetek többségében nem szerepel sehol mellette ez az információ - ha hirtelen tűnik el a polcokról a keresett parfüm, jó esetben ezzel találkozhatunk! Ugyanakkor hasonló ügy lehet, amikor a márka más tulajdonos kezébe kerül, és szemlélet- és irányváltás következtében néhány régebbi, akár jól menő termék kikerül a portfólióból.
Egy-egy illat kivezetéséhez vezethet az egészségügyi szabályok változása is: megdöbbentő és természetes, ez is kihatással van a parfümgyártásra. Ha egy parfümösszetevőre sikerül bizonyítani, hogy káros hatású, akkor a nagyon szigorú és precíz eljárások során mindenképp kikerül a folyamatokból. Ezzel lehet, hogy egy alapvető összetevőt távolítunk el a kompozícióból.
Megemlíthetjük a jogi vitákat, amik gyártók és forgalmazók, vagy riválisok között tör ki - itt a jogi végzéstől függően névváltoztatás vagy akár forgalomból kivonás és a gyártás befejezése is elkövetkezhet az egyéb szankciók mellett. Ilyen volt például Thierry Mugler és a Molinard cég vitája, ami jogi szempontból is történelmi: ekkor hivatkoztak jogilag először egy parfüm szerzői jogára. Ugyanis mikor Mugler a piacra dobta az Angel Eau de Parfum-öt, minden szempontból forradalmi volt: a gourmand jegyek, a kompozíció, az üveg, a kék folyadék /akkoriban ez még nem volt egyáltalán jellemző!/. Nem sokkal később jött rá a márka, hogy a piacon van egy nagyon hasonló aromával rendelkező, az Angel-hez képest töredékébe kerülő illat, a Molinard 'Nirmala' illata. Mugler perelt: a Molinard azzal védekezett, hogy 1955 óta létezik ez a parfümük és ezzel évtizedekkel megelőzték az Angel-t. Az eljárás során vintage magán parfümgyűjtők kollekcióiból vizsgáltak meg azt megelőző Nirmala kiadásokat, amelyeknek.... Chanel No. 5 Eau de Parfum-höz hasonló illatuk volt! Mondani sem kell, mi lett a per végkimenetele.
A fenti esetek többségében hiába a vásárlói tiltakozás, van amitől sajnos búcsúznunk kell. Egy-két üveggel még elraktározhatunk és nagy alkalmakra való kincs válik belőle - előfordul persze, hogy újra kiadják a parfümöt, vagy új név alatt szinte azonos illat kerül ki. Érdemes böngészni a fórumokat, néha kipottyan belőle egy-egy ilyen ritka üveg vagy információ egy kedves, régi ismerősről, aki valaha minden napunkon elkísért.